Rondje Scandinavie, via Nordkapp!

Nordkapp bereikt!!

Vanuit onze camper, voorzien van ALLE luxe voorzieningen, schrijf ik dit nieuwe stukje.

Ja, we hebben stroomomdat wevoor het eerst op een camping staan en aan de 220 volt aangesloten zijn. Dat betekent dat we van een Senseo-tje genoten hebben, nu aan de Senseo-thee zitten, een baguette met ham en kaas uit de contact-gril gegeten hebben, de lap-top aan de oplader ligt en de iPhone van Jesse... Daarbij alle lichten aan én de verwarming!!!

We zitten inmiddels aan de Alta-fjord, maar hebben natuurlijk eerst de Nordkapp bereikt en dat ging zo...

Woensdag19 augustus passeerden we dus 's morgens vroeg de grens van Zweden naar Finland (had ik idd in mijn vorige stukje fout vermeld). Voor het eerst van mijn leven in Finland!! Het is maar een korte oversteek, over een soort 'landtong' van Finland die tussen Zweden en Noorwegen ligt. We houden dus ook bewust even pauze om ons Finse gevoel wat te versterken. Het is fris, maar in de luwte van de camper en in de zon genieten we van onze brunch.

Op 2673 km zien we een in bedrijf zijnde grensovergang van Finland naar Noorwegen. We waren even in de EU..

De route spreekt ons meteen veel meer aan (of ik ben meer wakker?). Een super weids uitzicht van 180 graden, omdat de begroeiing niet meer zo hoog is! De hoge naaldbomen hebben langzaam plaats gemaakt voor de veel lagere en kleine berkenboompjes. En langs de weg groeit bijna overal zo'n mooie paarse pluimachtige bloem.

Zo'n 200 km verder zien we ook de eerste Noorse witte bergtoppen. Ik probeer vanuit een rijdende camper steeds opnieuw zo'n 'vieuw' vast te leggen. Niet te geloven hoevaak John niet zegt: 'Inge, foto!'

We zijn nu echt in het noordelijkste gedeelte van Noorwegen, de begroeiing heeft zich verlaagd tot mos en je ziet van die grappige struikjes met bloemen als wattenbolltjes.

3000 km bereiken we rond18.00 uur, ruim voor bij Olderfjord,.Rendieren worden al gewoon. Het weer verandert wel, het wordt bewolkter en we zien de regen echt letterlijk uit de lucht vallen. Ik bedoel dat je dat in de verte ziet, juist omdat je zo'n weids uitzicht hebt. De laatste kilometers van het Europese vasteland worden hierdoor bepaald door zon, regen en prachtige regenbogen!! Je ziet echt een halve circel!

Zelfs fietsers zien we onderweg, deze laatse kilometers naar de Nordkapp. Dat is echt top, gezien de harde wind, de striemende regen, de tunnels zonder fietspad en de best wel steile hellingen. Daarbij is het nu 5 graden buiten..

Om 19.00 uur bereiken we de Nordkapp!! 3100 km ver van huis!!

Vreselijk veel en harde wind, de camper schudt op zijn voegen en we parkeren dus maar het beste tussen twee andere campers in, zodat we niet omwaaien.

Alle warme kleren die we mee hebben trekken we aan en in de souvenierwinkel kopen we nog een Noors hoofdeksel ;-)!

Zo lopen we naar de globe...de wind is zo krachtig, dat het moeite kost om foto's te nemen. Ik voel zelfs mijn oogleden wapperen als ik probeer ze open te houden als Jesse een foto van ons neemt.

Binnen zien we een helicopter-vieuw-film (zoiets als in het Omniversum) over de Nordkapp, gefilmd in 4 seizoenen. Schitterend!

Terug in de camper nog een degelijke maaltijd klaargemaakt en afgewassen. Het bleef maar licht en dat kwam goed uit gezien onze luie camper-accu :-(

Jesse gaat buiten nog een grote steen zoeken, die we dan in kokend water leggen en vervolgens in mijn bed. Metooknog extra dekens moet het zo toch wel warm zijn, hoop ik.

Donderdag 20 augustus: De zon schijnt en de nacht is minder koud geblekendan ik dacht, al met al een goede nachtrust gehad! We lopen opnieuw naar de globe, die nu door de zon beschenen wordt! Het is prachtig weer geworden, wel koud, 5 graden, maar geen wind meer.

Jesse klimt in de globe en zelfs er boven op, misschien kom je hier wel nooit meer!

Ja, Michiel, idd goed dat we niet naar die duitsers geluisterd hebben, dit hadden we niet willen missen! De middernachtzon, daar is het nu te laat voor, maar minder touristen heeft zeker zijn voordeel en we boffen gewoon met de zon!

Om 12 uur verlaten we de Nordkapp (helaas) weer. Ik had het er best twee dagen uitgehouden, zolang mag je er maximaal blijven met 1 x entree, maar John heeft een ander schema in zijn hoofd :-)

Honningsvag wordt ook nog even door ons aangedaan op de terugweg. Mooi gekleurd stadje!

Dan maken we een afslag naar Hammerfest, de meest noordelijke stad van de wereld! Helaas echt niks aan, jammer van de extra kilometers.

Weer 57 km terug op dezelfde weg om op de E6 te komen en de weg naar Alta te vervolgen. We zien de zon ondergaan met het schijnsel over de Altafjord, zal ik weer zeggen prachtig? Schitterend!!

Nu dus eindelijk eens op een camping. We kregen de internetcode van onze nederlands camperburen, vandaar dat we de berichten kunnen lezen en de weblog opnieuw kunnen updaten. Echt heel leuk en verrassend hoe jullie allemaal reageren! Doet ons goed!

Als het verhaal te saai of te lang is geworden, kunnen jullie dat ook gewoon vertellen!

Elvira, we hebben wel een opgezette witte beer gezien! Verder alleen veel rendieren en schapen en paarden en koeien..

Welterusten!

marjon

Hoi vakantiegangers!! gefeliciteerd en super snel dat jullie de Noordkaap hebben bereikt. Wat fijn dat jullie genieten. Ik heb net jullie verhaal gelezen, erg leuk om te lezen. Je kunt goed en leuk schrijven Inge!!
Wij hebben een aantal vrienden die nu in Noorwegen en Zweden op vakantie zijn. zij genieten ook volop. Ik lees allerlei verhalen, leuk. Blijf genieten, groeten Marjon

margrit

Hoi familie daar in het hoge noorden.
Wij zijn zelf net een paar uurtjes terug uit het zuiden, maar ik ben al helemaal onder de indruk van jullie verhaal in het hoge noorden. We genieten met jullie mee en denken terug aan onze vakantie in Noorwegen lang geleden.

Groetjes Margrit

Joel & Annette

Hallo "Noordelingen"

Wij kregen het wel koud bij het lezen maar vinden het wel leuk dat we op deze manier een beetje kunnen meegenieten. Erg leuke en originele foto's....vooral de beremuts...staat erg goed! Geniet van de vakantie en van elkaar natuurlijk.

Groetjes van de Smitjes

Dini (apotheek koek)

Waaaauw

wat hebben jullie dat snel gedaan naar de Noordkaap.
Lijkt me supermooi.
Hele fijne vakantie nog verder.

groetjes Dini