Rondje Scandinavie, via Nordkapp!

Via Hamar en Oslo naar het Drangedal

Dinsdag 1 september verlaten we de camping in Lillehammer en eenmaal op de weg besluiten we maar door te rijden naar Hamar. Het weer is namelijk niet zo best en Lillehammer hebben we immers al eens bezocht.

In Hamar bezoeken we eerst het centrum om daarna onze weg te vervolgen naar het 'Vikingskipet'! Het meisje bij de touristinfo vertelt ons dat er geen ijs ligt, maar toch willen we de enorme hal graag van binnen zien. Jesse merkt dat de deur van de'technical room'open is en gaat er naar binnen. Hij drukt op het knopje bij de microfoon en dan horen John en ik een denderende stem door de hal: 'Ladies and gentleman..' Er komt meteen een mannetje aangelopen die zegt: 'It 's a technical room, not for tourists!!!'

Nog even in de schaatshouding voor een foto en dan bekijken we buiten vanaf een uitkijktoren het Vikingschip en de stad Hamar.

We vervolgen onze weg en nemen contact op met de familie Hansen in Skien. Helaas zijn zij die avond niet thuis en daarom proberen we het bij de familie Kristoffersen. Meteen ontvangen we een hartelijke sms dat we welkom zijn. Altijd goed om te horen!

Als we Oslo passeren, gaan we toch nog even de stad in om een hapje te eten De zon is inmiddels gaan schijnen en we lopen ook nog even naar het paleis. Ja, we voelen ons hier thuis hoor, hebben immers al twee keer eerder deze stad bezocht...

Als we dan eindelijk in Skien zijn en Morten Kristofferen vragen om zijn adres, blijkt dat het nog een uur verder rijden is! Ze wonen namelijk in het Drangedal en niet in Skien, zoals wij dachten.

Rond 20.30 uur komen we aan na opnieuw van een prachtige zonsondergang te hebben genoten! Morgen mooi weer??

Woensdag 2 september maken we met Morten en Lisbeth en wandeling door het bos naar de hut. Eerst krijgen we de juiste schoenen voor zo'n trip en ook waterdichte regenjassen! Maar dat blijkt niet nodig, de zon gaat schijnen en het is mooi en behagelijk in het bos!

Bij de boshut aangekomen nemen we plaats rond het kampvuur en horen we verhalen van wie hier allemaal al geweest zijn. Er is zelfs een gastenboek en we zien pa zijn handschrift ;-)!

Ook zijn er houthakkers druk aan het werk en we beklimmen de berg waar het geluid vandaan komt. Nu komen onze geleende bergschoenen goed van pas!

Er wordt voor onze ogen een boom geveld en we zien hoemeerdere bomenmet kettingen aan de tractor vastgemaakt worden en naar beneden gesleept worden, geen kleinigheid..

Dan naar huis en genieten van een warme maaltijd die bereidt wordt door Sarah en Milla. Flying Jacob, noemen ze het hier en het smaakt heerlijk!!

Alexander gaat aan zijn auto sleutelen, Jesse en Marcus schieten met pijl en boog en ik maak wat foto's van de paarden enzo.. Ze wonen hier echt prachtig, heel landelijk, als boeren lijkt het wel.

Dan sluiten we de dag met een warme pie en ijs en koffie en vertrekken naar de camper die op stroom nu heerlijk verwarmd is!

Mirjam

Lieve John Inge en Jesse,
Heb weer even alles bekeken en gelezen; wat hebben jullie weer veel gereden, gezien en mooie foto's gemaakt de afgelopen week! en ook leuk voor jullie om nu hier en daar wat mensen te ontmoeten!
Mooi om te zien en te horen dat jullie nog steeds zo genieten! Voor mijn gevoel zijn jullie al heeeeel lang weg.. we zien er naar uit jullie weer 'in levende lijve' te zien. zijn jullie het weekend weer terug? liefs,Mirjam

sarah

wahhaoww jullie hebben wel veel mee gamakt:) echt leuk om te lezen