Rondje Scandinavie, via Nordkapp!

Zon in Bodø!

Goedemorgen allemaal!

Vanuit Bodø, na een overnachting in de vrije natuur en wakker wordend met een stralende zon en strakblauwe hemel, dit nieuwe reisverslag.

Het huis tegenover ons heeft waarschijnlijk onbeveiligd internet en gisteren op de veerboot vanaf deLofoten hier naar toe, heeft de laptop 4 uur aan de stroom gelegen, dus ik denk dat het wel gaat lukken nu ;-)

Zaterdag 22 augustus: Een sneltreinvaart-dag..

De ochtend dient zich aan met getik van regen op ons camperdak.. We veranderen nog in bed onze plannen. We wilden deze dag rustig van het mooie eiland Senja gaan genieten, maar nu besluiten we om direkt te vertrekken en de veer van 11.00 uur te gaan halen om dit eiland weer te verlaten. Een nu toch wel waterig zonnetje begeleidt ons naar Gryllefjord.

Bij de haven aangekomen schijnt de zon en ga ik wat foto's maken. John spreekt met een ouder oostenrijks echtpaar en wisselt zo weer ervaringen uit!

Als we aankomen in Andenes zien we de catamarang van de 'Whale-safari' al liggen en als we willen boeken, blijkt er over een kwartier al plaats te zijn!

Gauw onze warmste kleding aan, een rugzak met eten en drinken en de camera's (ja, John heeft het virus ook te pakken) en we vertrekken voor zo'n 30 km varen vanaf de kust.

We zien onze oostenrijkse vrienden weer en de hele spaanse groepdie we op de veerboot vanmorgenontmoet hebben.

Binnen in de catamarang lijkt het wel een vliegtuig... We zitten in de 'saloon' en krijgen natuurlijk eerst instruktie wat je moet doen als het misgaat.Maar denkend aan Jona, luister ik eigenlijk niet zo goed.

We vliegen werkelijk over het water en maken flinke deiningen mee!Vooral als we naar het dek mogen, is het vasthouden aan de relingen en aan de overige passagiers, anders ben je weg.De meesten lopen dan ook als een soort dronkeman over het schip,behalve de 'crew', die loopt gewoon met een bekertje koffie ontspannen rond, alsof ze koffiepauze hebben in een verwarmd kantoor.

We zijn brakeloos!!

John maakt de mooiste foto vandaag met een 'flukeup'. Dat is de walvisstaartdiein de hoogte schiet,als de walvisnaar beneden duikt, waarna je hem zeker een half uur niet meer ziet.

Vier uur later reizen we koud maar wel voldaan verder over het eiland Andoya op de Vesterålen. Bij Ase hebben we er 4000 km op zitten!

Bij Risoyhamn zien we zo'n prachtige brug over de fjord, dat Jesse en ik uitstappen en te voet de camper volgen. John zal aan de overkant wel op ons wachten :-)!

Dan via Sortland naar Melbu, waar we zo de veerboot in kunnen rijden naar Fiskebol op de Lofoten. De zon kleurt de hemel inmiddels wonderschoon...

Na enkele campings om hun prijs en om dat ze geen internet hebben, te hebben afgekeurd, overnachten we weer in de vrije natuur!

Zondag 23 augustus worden we weer met regen wakker. Inmiddels vertrouwen we erop dat het in de loop van de dag wel weer beter zal worden. We rijden meteen naar Henningsvaer. Het is een kleine afslag van de E10, maar de weg erheen is schitterend!! We zien witte zandstranden, maar ook sneeuw tegen de bergen aan...

We kopen alleen een pekan-broodje en maken zelf koffie. Het plaatsje in niet echt de moeite waard om de camper te verlaten.

Weer terug langs het witte strand leeft John zich uit ;-)! Jesse gaat klimmen en ik geniet.

De spaanse groep komt ook voorbij en de buschauffeur laat zijn groep even los, lijkt het. Sommige jongelui lopen echt even de zee (Vestfjord) in en anderen nemen een foto van John zijn kunstwerk!

We reizen door naar het zuidelijkste puntje van de Lofoten, dat is het plaatsje A. Hier weer even de tijd voor een wandeling!

Dan sluiten we ons al rond 17.00 aan in de rij voor de veerboot van Sorvagen naar Bodø. We vertrekken pas om 21.15 uur maar John neemt het zekere voor het onzekere.

Jesse gaat nog wat klimmen, ik ga wat warms (prutje volgens John) klaar maken en John gaat eerst in gesprek met een italiaans stel die op een motor al vanaf mei onderweg zijn en oa Mongolië aangedaan hebben! Wat een uitrusting hebben ze mee!

Dan nog een praatje met een duitser die aan het vissen is en de Nordkapp ook al bezocht heeft. 'Schweinewetter dort oben!' Tja, dat was dinsdag en wij hadden donderdag dus echt geluk met het weer daar!!

Om 21.15 varen we weg.....

Jos en Mirjam

Lieve John, Inge en Jesse,
We zijn net terug van een lang weekend weg en hebben net jullie laatste verhalen gelezen en foto's bekeken! wat mooi allemaal. Inge, je kunt het mooi omschrijven allemaal; je kunt de kou bijna voelen en met de foto's krijg je een goede indruk, Petje af voor jullie verslag! Inge, heb je ook 'panorama' foto's gemaakt van die 180 graden view? En heb jij niet zo'n heerlijk warme berenmuts ;-) ? John; wat een knappe 'fluke up' foto, en wat heb je veeeel gereden! Inge heb jij ook al id camper gereden? Jesse, veel plezier met je pap en mam! Liefs van ons uit het tropische Almere..