Rondje Scandinavie, via Nordkapp!

Op het eiland Senja

Vanmorgen was het heerlijk opstaan!

De zon komt rond zeven uur over de bergen schijnt recht de camper in. Ja, niet te geloven dat jullie in Nederland bijna een hittegolf hebben, maar wij pikken er schijnbaar toch ook wat van mee. Het wordt vandaag zelfs 20 graden!

John trekt zijn loopschoenen aan voor zijn eerste noorse kilometers. Hier is een fietspad en dat lijkt wel veilig om te lopen, eens kijken hoelang het doorloopt ;-)

Voordat we weg willen rijden, maken we nog even een praatje met de nederlandse camperburen. Zij vertellen ons dat ze een Europa-reis maken van een jaar en al (pas) 6 weken onderweg zijn! En dat met 3 kleine kinderen!

Terwijl John en Robert-John ervaringen uitwisselen en verder bomen, ga ik even met Amber aan de afwas om het nuttige met het aangename te combineren. Leuk om zo met iemand te praten en te horen waarom ze zo'n beslissing genomen hebben.

Om 11.30 vertrekken we dan richting de Lofoten..

Het wordt een schitterend mooie route en als we stoppen om wat rustiger van het uitzicht te gaan genieten, worden we gewoon ontroerd. Dat de zon schijnt heeft daar zeker ook zijn invloed op, want later op de dag als het bewolkt wordt en de natuur niet zo mooi beschenen wordt, is de verwondering ook veel minder en vallen de ogen dicht bij al die bochten om de fjorden...

De E6 loopt echt letterlijk langs de noorde kust, je rijdt vele kilometers en eigenlijk leg je bijna geen afstand af. De bergmassieven om de fjorden heen zijn de ene keer groen begroeid, dan weer zie je alleen kale rots en waan je je in de Ardeche. Nu zien we ze ook ookbesneeuwd en met gletsjers die als waterfallen in de fjord eindigen!

Als ik stokvis aan het fotograveren ben in het havenstadje Sorkjosen,hoor ik in de verte een bekende doedelmuziek . Het blijkt van twee motorrijders te komen en als ze langs me heenrijden en ik zwaai, zet hij de muziek harder en horen we een stem luid 'Amazing Grace' zingen!

Bij Andselv beluiten we de A6 te verlatenom viahet één na grootste eiland van Noorwegen, Senja, de Lofoten te bereiken. We bellen met de veerdienst en deze vaart tot eind augustus nog! Zo omzeilen we Narvik en gaan we morgen dit eiland eens verkennen, om later op de dag de veerboot naar Andenes te nemen.

Daar zullen weons dan inschrijven voor een walvis-vaart, zo mogelijk..

Groetjes vanaf de Senja-camping, waar we wederom stroom en internet hebben :-)!

Nordkapp bereikt!!

Vanuit onze camper, voorzien van ALLE luxe voorzieningen, schrijf ik dit nieuwe stukje.

Ja, we hebben stroomomdat wevoor het eerst op een camping staan en aan de 220 volt aangesloten zijn. Dat betekent dat we van een Senseo-tje genoten hebben, nu aan de Senseo-thee zitten, een baguette met ham en kaas uit de contact-gril gegeten hebben, de lap-top aan de oplader ligt en de iPhone van Jesse... Daarbij alle lichten aan én de verwarming!!!

We zitten inmiddels aan de Alta-fjord, maar hebben natuurlijk eerst de Nordkapp bereikt en dat ging zo...

Woensdag19 augustus passeerden we dus 's morgens vroeg de grens van Zweden naar Finland (had ik idd in mijn vorige stukje fout vermeld). Voor het eerst van mijn leven in Finland!! Het is maar een korte oversteek, over een soort 'landtong' van Finland die tussen Zweden en Noorwegen ligt. We houden dus ook bewust even pauze om ons Finse gevoel wat te versterken. Het is fris, maar in de luwte van de camper en in de zon genieten we van onze brunch.

Op 2673 km zien we een in bedrijf zijnde grensovergang van Finland naar Noorwegen. We waren even in de EU..

De route spreekt ons meteen veel meer aan (of ik ben meer wakker?). Een super weids uitzicht van 180 graden, omdat de begroeiing niet meer zo hoog is! De hoge naaldbomen hebben langzaam plaats gemaakt voor de veel lagere en kleine berkenboompjes. En langs de weg groeit bijna overal zo'n mooie paarse pluimachtige bloem.

Zo'n 200 km verder zien we ook de eerste Noorse witte bergtoppen. Ik probeer vanuit een rijdende camper steeds opnieuw zo'n 'vieuw' vast te leggen. Niet te geloven hoevaak John niet zegt: 'Inge, foto!'

We zijn nu echt in het noordelijkste gedeelte van Noorwegen, de begroeiing heeft zich verlaagd tot mos en je ziet van die grappige struikjes met bloemen als wattenbolltjes.

3000 km bereiken we rond18.00 uur, ruim voor bij Olderfjord,.Rendieren worden al gewoon. Het weer verandert wel, het wordt bewolkter en we zien de regen echt letterlijk uit de lucht vallen. Ik bedoel dat je dat in de verte ziet, juist omdat je zo'n weids uitzicht hebt. De laatste kilometers van het Europese vasteland worden hierdoor bepaald door zon, regen en prachtige regenbogen!! Je ziet echt een halve circel!

Zelfs fietsers zien we onderweg, deze laatse kilometers naar de Nordkapp. Dat is echt top, gezien de harde wind, de striemende regen, de tunnels zonder fietspad en de best wel steile hellingen. Daarbij is het nu 5 graden buiten..

Om 19.00 uur bereiken we de Nordkapp!! 3100 km ver van huis!!

Vreselijk veel en harde wind, de camper schudt op zijn voegen en we parkeren dus maar het beste tussen twee andere campers in, zodat we niet omwaaien.

Alle warme kleren die we mee hebben trekken we aan en in de souvenierwinkel kopen we nog een Noors hoofdeksel ;-)!

Zo lopen we naar de globe...de wind is zo krachtig, dat het moeite kost om foto's te nemen. Ik voel zelfs mijn oogleden wapperen als ik probeer ze open te houden als Jesse een foto van ons neemt.

Binnen zien we een helicopter-vieuw-film (zoiets als in het Omniversum) over de Nordkapp, gefilmd in 4 seizoenen. Schitterend!

Terug in de camper nog een degelijke maaltijd klaargemaakt en afgewassen. Het bleef maar licht en dat kwam goed uit gezien onze luie camper-accu :-(

Jesse gaat buiten nog een grote steen zoeken, die we dan in kokend water leggen en vervolgens in mijn bed. Metooknog extra dekens moet het zo toch wel warm zijn, hoop ik.

Donderdag 20 augustus: De zon schijnt en de nacht is minder koud geblekendan ik dacht, al met al een goede nachtrust gehad! We lopen opnieuw naar de globe, die nu door de zon beschenen wordt! Het is prachtig weer geworden, wel koud, 5 graden, maar geen wind meer.

Jesse klimt in de globe en zelfs er boven op, misschien kom je hier wel nooit meer!

Ja, Michiel, idd goed dat we niet naar die duitsers geluisterd hebben, dit hadden we niet willen missen! De middernachtzon, daar is het nu te laat voor, maar minder touristen heeft zeker zijn voordeel en we boffen gewoon met de zon!

Om 12 uur verlaten we de Nordkapp (helaas) weer. Ik had het er best twee dagen uitgehouden, zolang mag je er maximaal blijven met 1 x entree, maar John heeft een ander schema in zijn hoofd :-)

Honningsvag wordt ook nog even door ons aangedaan op de terugweg. Mooi gekleurd stadje!

Dan maken we een afslag naar Hammerfest, de meest noordelijke stad van de wereld! Helaas echt niks aan, jammer van de extra kilometers.

Weer 57 km terug op dezelfde weg om op de E6 te komen en de weg naar Alta te vervolgen. We zien de zon ondergaan met het schijnsel over de Altafjord, zal ik weer zeggen prachtig? Schitterend!!

Nu dus eindelijk eens op een camping. We kregen de internetcode van onze nederlands camperburen, vandaar dat we de berichten kunnen lezen en de weblog opnieuw kunnen updaten. Echt heel leuk en verrassend hoe jullie allemaal reageren! Doet ons goed!

Als het verhaal te saai of te lang is geworden, kunnen jullie dat ook gewoon vertellen!

Elvira, we hebben wel een opgezette witte beer gezien! Verder alleen veel rendieren en schapen en paarden en koeien..

Welterusten!

Op de grens van Zweden en Finland..

Goedemorgen allemaal!

Het is nu 9 uur en we kunnen bij de ' tourist-information' op internet, alleen helaas pakt onze laptop hier weer niet de draadloze verbinding, wordt straks lastig met foto's laden..

Daarom onze nieuwe ervaringen even uit de losse hand.

Vannacht hebben we het ijskoud gehad in onze camper, Heerlijk om hier nu even lekker warm te zitten, maar laten we beginnen waar we gebleven waren.

Maandagavond in Mora heeft John het verhaal bij Mc Donald geschreven. Hij wist toen niet of we 's avonds Östersund (nog 318 km) nog zouden bereiken.

Maar John kennende, was dat natuurlijk geen probleem en zijn we zelfs veel verder gekomen tot aan het meer Malgomaj wat 532 km verder ligt dan Mora!! Hij is doorgereden tot 03.oo uur dinsdagochtend... Toen gunde hij zich ook wat rust en hebben we gepit tot 9 uur. Het was best koud, onder de 4 graden buiten.

Een ontbijtje met gekookte eieren, thee en crackers en als toegift een zonnetje! Jesse neemt zijn tweede plons in het ijskoude water.. Het is heerlijk om even buiten te zijn en te wandelen in de zon en natuurlijk om foto's te nemen!

Na een praatje en wat nuttige tips van onze oostduitse camperburen vertrekken we om 11 uur. Zij gaven ons de tip om niet de Nordkapp maar Gamvik, bovenin de Nordkinnhalvöja (rechts van de Nordkapp) te bezoeken. Veel mooier en veel minder toeristisch. Nou ja, wij gaan als eerste toch de echte Nordkapp opzoeken en als het tegenvalt misschien...

Om 14 uur, 10 minuten voor Arvidsjaur het eerste rendier gezien!!

Daarna in Arvidsjaur brood en fruit gekocht om dit op een lekker zonnig plekje te gaan verorberen.

Om half vier nog twee rendieren gezien!

16.15 uur bereiken we de poolcircel! Net voor Jokkmokk. We zitten op 2265 km totaal.

Om 17 uur dan eindelijk een zonnig plekje gevonden aan een stuwmeer. Koffie met een pecan-broodje en heerlijk vers zweeds witbrood met frambozenjam, mmmm! John gaat even eendutje doen en Jesse gaat een kampvuur maken. Het brandt prima zodat we ook een worstje kunnen braden :-)

Als we na twee uur verder reizen, genieten we van een prachtige ondergaande zon!! De lucht isrood gekleurd en de boomtoppen vangen nog het laatse zonlicht, zodat ze ook rood kleuren. Echt een prachtig gezicht!!

Om 22.00 vinden we een mooie camperplaats in de vrije natuur en gaan we voor het eerst met zijn allen tegelijk (en vroeg) slapen. Licht hebben we niet meer in de camper, omdat de accu dienst weigert, daardoor ook geen warmte en de kraan kan ook niet gebruikt worden, want deze gaat ook op stroom :-(

Een ijskoude nacht is het gevolg. Buiten vriest het licht...

Vanmorgen om 7 uur de eerste foto's buiten gemaakt in de vrieskou met heldere en strakblauwe hemel. Deze zien jullie later, omdat hier geen foto's ge-upload kunnen worden en omdat John weer verder wil reizen!!!!!!!!

Misschien vandaag tot de Nordkapp........?!

Heel veel liefs van ons.

De eeste dag!

Gisteren zijn we om 18:00 uur vertrokken.

Richting Hamburg en daarna naar Puttgarden voor de veerboot naar Denemarken (Rodby) Dit ligt exact op 500 km. We kwamen om 24:00 bij de boot aan. Vanwege dit tijdstip was het zeer rustig. Drie jaar geleden zijn we overdag met de veerboot gegaan en toen was deze afgeladen vol. Zo'n lege veerboot heeft wel iets lugubers, vooral omdat je buiten niets ziet en de boot grote deiningen maakt vanwege de behoorlijke wind. De overtocht duurt slechts 30 minuten.

Na de veerboot 230 km door Denemarken richting Helsingor voor de veerboot naar Zweden (Helsingborg) In Denemaken de 1e maal getankt. De camper doet het prima, een 140 pk dieselmotor met een verbruik van ongeveer 1op 10.

Nadat we de veerboot naar Zweden afgereden zijn (20 minuten overtocht) is Inge om 04:00 ook gaan slapen (Jesse sliep al eerder) John is doorgereden tot een uur of 6 en heeft de camper toen geparkeerd om ook nog even te slapen. Om 09:45 zijn we weer verder gereden richting Jönköping. Om 11:15 uur hebben we de eerste 1000 km bereikt en zijn daarmee op 1/3 van de afstand naar de Nordkapp. Tot Jönköping was het snelweg, maar vanaf hier gaan we verder over de Inlandsvägen waar je maximaal 100 km mag rijden. Dit is een schitterende weg, zowel qua omgeving als ook de kwaliteit van de weg.

Om een uur of 12 zijn we gestopt in Hult aan het grote meer Vänern. Zowaar een lekker zonnetje, maar ook een stevige wind. Inge heeft een lekker prutje gemaakt, Jesse een éénmalige duik in toch wel koud water en John lag zijn slaap in te halen op het gras in de zon.

Nu zitten we om 18:30 bij de Mc Donalds in Mora vanwege het draadloze internet. We zijn al 3 keer vantafeltje veranderdvanwege de beperkte onvangst en omdat dat we later ook een stopcontact nodig hadden vanwege de lege laptop-batterij. Totaal kilometers nu op 1370.

Zometeen rijden we verder over de E45 richting Ostersund, denk alleen niet dat we tot zover komen. Vanavond gaan we ergens in de vrije natuur staan. Wellicht dat we dan de 1e Eland kunnen spotten. We hebben er nog geen één gezien, wellicht hebben ze een lang weekend.

Het valt niet mee om spontaan en onder druk van veel hamburger-eters snel een veslagje te produceren.

Het is heel erg leuk om de berichtjes te zien die jullie versturen! Nu nog even proberen wat foto's bij te voegen.

Hopelijk tot snel, wellicht bij een andere Mc.

Klaar voor vertrek...

Het is nu 12 uur en de camper is gevuld en helemaal ingericht. Helaas ziet het er naar uit dat Michiel toch niet meegaat. Op één of andere manier is het niet goed gegaan met vrij vragen, dus moet hij de komende 3 zaterdagen werken. Hij is nu al bijna3 maanden op reis geweest, (Engeland, Amerika, Canada, Noorwegen, Frankrijk, Duitsland) dus eigenlijk heeft hij wel genoeg vakantie gehad. Maar we haddenhem er graag bij gehad, Michiel is namelijk altijd gezellig aanwezig, heeft veel contacten in Noorwegen, heeftgoede ideen en kan lekker bbq-en.

Maar met ons 3-en gaat het ook zeker lukken. We hebben er verschrikkelijk veel zin in, de eerste paar dagen erg veel rijden om de Nordkapp te bezoeken en dan via de schitterende Noorse kust terug. Nu maar hopen op goed weer.

De weblog kunnen we uiteraard alleen bijwerken als er internet voorhanden is. Dus we weten niet wanneer het volgende bericht geplaatst wordt.